אני מפעיל שבעה מוצרי SaaS לבד. הנה איך הסטאק שלי נראה בפועל
איך מפתח אחד שולח ומתחזק שבעה מוצרי SaaS חיים ב-2026 עם Claude Code כשכבת תזמור, לא רק כלי השלמה.
שבעה מוצרים חיים, עשרת אלפים משתמשים משלמים, מפתח אחד. Tadam, Brainers Club, The Next Level, Luma.ai, MyOpenClaw, Duks.ai, Arvuyot Yashir, כולם רצים עכשיו, כולם עם לקוחות אמיתיים. מה שאפשר את זה לא היה כלי AI קסום אחד. היתה זו ההבנה שצריך להפסיק להתייחס לכלי ה-AI כאל עוזרים, ולהתחיל להתייחס אליהם כשכבות ביצוע עם תפקידים שונים.
הסטאק הוא שלוש שכבות, לא בחירה בין כלים
כל כמה שבועות עולה פוסט שמשווה Claude Code, Cursor ו-Codex כאילו צריך לבחור אחד ולהתחייב אליו. זה המסגור הלא נכון. בפועל, כל כלי פותר בעיה אחרת בשלב אחר של הצינור. ב-Cursor אני קורא קוד לא מוכר, חושב על גישה, ועורך בדיוק. Claude Code הוא המקום שבו אני מוסר משימה מוגדרת ונותן לו לרוץ לבד על פני קבצים מרובים, כולל migrations ו-edge functions. Codex מריץ עבודה ברקע שאני לא צריך לעקוב אחריה בזמן אמת. ברגע שהפסקתי לחפש מנצח והתחלתי לחשוב בשכבות, נפח העבודה שיצאה ממני הוכפל.
מה המשמעות של 'אוטונומי' בפועל
כשבניתי את מערכת הקופונים ל-Brainers Club לא כתבתי ידנית אפילו migration אחד או edge function אחת. תיארתי את ההתנהגות, הפניתי את Claude Code לריפו, והוא כתב את ה-Supabase migration, עדכן את ה-edge function, הריץ את הדיפלוי וחזר עם סיכום. זו לא השלמה אוטומטית של קוד. זו האצלה. ההבדל קריטי כי הוא משנה את הפורמט של העבודה עצמה. מפסיקים לכתוב 'עשה X בקובץ Y' ומתחילים לכתוב 'המשתמש צריך לעשות Z, הנה המגבלה'. הפרומפט הופך למפרט, והמפרט חייב להיות טוב.
המגבלות שמשמרות את הסטאק ישר
- ל-Claude Code אין זיכרון בין סשנים בלי פיגום מפורש, אז אני שומר קובץ CLAUDE.md לכל ריפו עם הוראות קבועות לכל ריצה
- הוא יעשה בביטחון מלא את הדבר הלא נכון אם המשימה לא מוגדרת מספיק, אז אני משקיע יותר זמן בכתיבת הפרומפט מאשר פעם השקעתי בכתיבת הקוד עצמו
- עובדי Codex ברקע חסכוניים למשימות ארוכות אבל עיוורים למצב חי, אז אני נותן להם רק משימות עצמאיות לחלוטין ללא תלויות חיצוניות
- לסקור את הדיף זו עדיין האחריות שלי, כל פעם, לפני שמשהו יוצא לאוויר, כי הכלי לא יודע את ההקשר העסקי שיש לי בראש
למה זה עובד רק אם אתה מחזיק בארכיטקטורה
אני מלמד את זה בסדנת Claude Code שעברה בה למעלה מ-600 בעלי עסקים, ואותו דפוס מופיע כל פעם מחדש. האנשים שמפיקים הכי הרבה מהכלים האלה הם לא אלה שיודעים הכי הרבה syntax. הם אלה שיש להם מודל מנטלי ברור של המערכת שלהם. אם אתה לא יכול להסביר את זרימת הנתונים שלך למפתח אחר בעשר דקות, Claude Code יפיק קוד שעובד בבידוד ונשבר בהקשר. הכלי מגביר כל בהירות ארכיטקטונית שכבר יש לך. אם הבהירות הזו נמוכה, הפלט הוא רעש שזז מהר.
להפעיל שבעה מוצרים לבד זו לא גאוות שרירים. זו מגבלה קשה שאילצה אותי לבנות מערכות, לא פיצ'רים, ולחשוב במונחים של האצלה ולא מימוש. הסטאק המורכב מ-AI הוא מה שהופך את המגבלה הזו לניתנת לחיים. אבל חשיבת המערכות הגיעה קודם, וחלק זה עדיין עליך לחלוטין.
FAQ
אפשר להשתמש ב-Claude Code בלי לדעת לתכנת?
לא באמת. Claude Code הוא כלי ביצוע, לא תחליף להבנה של מה הקוד אמור לעשות. בלי מודל מנטלי של המערכת לא תוכל לוודא שמה שהוא הפיק אכן עובד, ולא תדע לתפוס את המקרים שבהם הוא הולך בביטחון בכיוון הלא נכון. אתה צריך להבין מספיק כדי לסקור את הדיף בצורה ביקורתית.
כמה זמן לוקח להפוך לפרודוקטיבי עם הסטאק הזה?
שבועיים עד ארבעה שבועות לפתח את הרפלקס הנכון לכתיבת פרומפטים ברמת פירוט שמניבה פלט שאפשר להשתמש בו. רוב עקומת הלמידה היא לא טכנית. היא בפיתוח שיפוט לגבי מה כדאי להאציל לאוטונומי מלא, מה צריך לולאה הדוקה יותר, ומה עדיף לשמור בידיים שלך.
מה ההבדל האמיתי בין Claude Code ל-Cursor בעבודה יומיומית?
Cursor עדיף כשאתה רוצה שליטה מדויקת על קובץ אחד או שניים ועדיין מגבש את הגישה. Claude Code עדיף כשהמשימה מוגדרת, פורסת על פני חמישה קבצים ומעלה, ויש לה מצב סיום ברור כמו פונקציה שדופלוית או migration שמוזג. כשאני יודע בדיוק מה צריך לקרות, אני מוסר ל-Claude Code. כשאני עדיין מבין מה צריך לקרות, אני נשאר ב-Cursor.